top of page
Search
  • Writer's pictureTereza

Ačkoliv se současná opatření uvolňují, mnoho z nás je stále odkázáno na práci z domova. Špatně nastavené pracovní místo může mít negativní vliv jak na naši pracovní morálku a produktivitu, tak na naši náladu. Proto vám dnes přinášíme pár tipů na to, jak si správně uspořádat



Cílem je uspořádat si stůl tak, abyste měli vše po ruce a dal se snadno udržovat. A hlavně aby vyhovoval vašim potřebám. Pokud tedy pracujete nejvíce na počítači, měl by být dominantou a vše okolo by se mělo přizpůsobit. Ale pojďme na to postupně.


Udržujte čistý stůl

Na stole by se vám neměly vršit složky a nepotřebné papíry či odpadky, které zbytečně zabírají místo a navíc vás rozptylují. Vyhraďte si jednu část stolu na aktuální materiály, které potřebujete pro svou práci a zbytek ukliďte tam, kam patří nebo ho vyhoďte. Mezi věci každodenní potřeby patří kancelářské potřeby, jako jsou papíry, tužky, sešívačka, poznámkové papírky, kalendář, apod.


Zvolte správnou pracovní židli

Pokud trávíte každý den hodně času u svého stolu, pravděpodobně také trávíte slušné množství času sedením. To je důvod, proč může správná židle výrazně změnit úroveň vašeho pohodlí. Perfektní volba pro váš stůl bude záviset na mnoha faktorech, včetně vaší váhy, výšky a konstrukce. Pokud si nevíte rady, nechte si poradit někým zkušeným. Nezapomínejte ani na správné sezení u stolu a jednou za půl hodiny se zvedněte a protáhněte.


Mějte vše při ruce

Všechny potřebé věci, které používáte hodně a často jako diář, notebook, poznámkový blok či propisky, mějte vždy na dosah ruky. Nebudete pak ztrácet čas a rozptylovat hlavu hledáním věcí, které potřebujete chcete zrovna používat.


Zútulněte si své pracovní místo

Jak jsme již psali výše, neměli byste mít pracovní místo plné zbytečností, neznamená to však, že by mělo zůstat zcela holé. V práci trávíme většinu dne, a proto bychom se měli obklopit věcmi, které nám dělají radost, a naše pracovní místo proměnit v malou svatyni, kde se budeme cítit dobře. Můžete si tedy své místo vyzdobit květinou, rámečky nebo jen oblíbeným hrníčkem.


Pravidelně svůj stůl uklízejte

Na konci pracovní doby si nechte 10 minut čas na úklid pracovního stolu. Stůl si připravíte na další pracovní den, budete odcházet s čistou hlavou a s pocitem, že máte vše vyřešeno.


A jaké tipy máte vy? :)


Vaše Autentika <3






2 views0 comments

Updated: Mar 5, 2021

Vyzpovídaly jsme pro Vás HR ředitelku pražské globální IT firmy a full-time maminku dvou dětí a zeptaly se jí na pár otázek ohledně domácí karantény.

Jak zvládá zkloubit práci z domova a péči o děti? Jaký je její recept na produktivitu a jak vypadá její režim dne



Martina Šmidochová je úspěšná Interim HR ředitelka jedné z největších globálních firem v České republice. Dále je také spolumajitelkou konzultační firmy Conectio a stála i u zrodu naší Autentiky. Přes to vše je ale hlavně maminka dvou kluků, která se momentálně, stejně jako spoustu lidí, potýká s výzvou zvládnout práci z domova a zároveň péči o děti v domácí karanténě.



Jak dlouho už jste v domácí karanténě?

Společně s dětmi jsem doma na home officu od pátka 13.3, takže už tomu budou 2 týdny.


Jak staré jsou Vaše děti?

Mám dva kluky, Patrika, kterému je 10 let a chodí do 4.třídy základní školy a Filipa, kterému je 14 let a chodí do 8.třídy.


Máte svou ranní rutinu?

Mám. Na ranní rutině jsem si zakládala už i před karanténou a teď se pro mě nic nezměnilo, jen jsem si posunula vstávání o hodinu později, když teď šetřím čas bez cestování. Vstávám po 6h ráno a i když jsem celý den doma, tak i tak se upravuji a líčím, jako bych šla do práce. Každý den si vybírám jiný "outfit", stejně jak jsem byla zvyklá, akorát se teď skládá z pohodlnějšího oblečení :). Pak připravím dětem snídani, společně se protáhneme a v 8h začíná můj pracovní den.


Jak teď vypadá Váš režim dne během domácí karantény?

Můj režim se trochu změnil. Například jsem si posunula vstávání, protože ušetřím čas s dojížděním. Když bych můj režim měla vzít od rána, tak každé ráno vstanu po šesté hodině, osprchuji se, umyji si vlasy, vyfoukám, namaluji se a vyberu si nové oblečení, ačkoli trochu pohodlnější - sportovnější, než když jsem dojižděla klasicky do práce. Poté zamířím do kuchyně, kde vyndám myčku a připravím sobě a klukům snídani. Taky se přihlásí o slovo náš pejsek, takže ho nakrmíme a vyvenčíme.

Další aktivita, kterou provozujeme takto po ránu, je rozcvička, tu jsme si teď v období karantémy s klukama moc oblíbili :). A zhruba v 8 mi začíná "klasický" pracovní den, který trvá zhruba do 17-18 hodin. Pokud mohu skončit práci včas, vyrazíme se ještě provětrat na čerstvý vzduch (do lesa). Večer už se s dětmi bavíme o tom, co dělaly do školy, kontrolujeme úkoly a plánujeme další den. Poté pak ještě na chvilku usedám k práci, nebo cvičím online lekce pilates.


Máte tipy na to, jak být při práci v karanténě (a při home office) produktivní?

Je důležité mít vymezený svůj prostor na práci, aby děti věděly, kdy pracuji a tudíž nechci a nebo nemohu být rušena. Děti jsou už starší, tudíž je to s nimi snazší. Já mám velkou výhodu, že mám svůj vlastní pokoj na práci, kde se mohu zavřít a vytvořit si tak improvizovanou kancelář. Můj další tip je, dělat si pravidelné přestávky.


Jak řešíte učení s dětmi? Mají improvizovaný "rozvrh hodin" na celý den?

Dětem začíná "škola" v 8:30 ráno. Každý má ale vzhledem k tomu, do jaké chodí třídy jiný rytmus odevzdávání úkolů. Výhodou je, že kluci jsou velice samostatní a dokáží pracovat sami. Odpoledne ale úkoly konzultujeme a kontrolujeme. Občas jim také zadávám diktáty, které píší oba společně.


Jak zabavit děti během dne?

Tohle je hodně individuální. Kluci už přece jen mají své vlastní zájmy, takže už se dokáží zabavit sami. Nicméně se ale snažíme alespoň jednou denně odjet autem kousek do lesa a tam se (samozřejmě v rouškách) projít s pejskem, abychom se trošku provětrali. Dále máme společné ranní protažení/tanec, jak už jsem zmiňovala na začátku. To nás všechny teď hodně baví a děti se na to každý den těší. A můj poslední tip je zapojit děti do chodu domácnosti. Například včera pro nás starší syn Filípek přichystal výbornou večeři :).

Máte nějaké tipy pro pro pracující maminky, jak zkloubit práci z domu a zároveň celodenní péči o děti (včetně výuky)?

Můžu nasdílet pár svých rad, které u nás fungují, ale samozřejme každé dítě je jiné a na každé funguje něco jiného. U nás se osvědčil rozvrh/harmonogram dne, kde děti mají naplánovaný čas na školu, zábavu a relaxaci. Je důležité vymyslet pro ně motivaci na ten daný den, na co se mohou těšit - ať už je to hodina hry na tabletu, volání s kamarády nebo společenskou aktivitu pro celou rodinu. Určitě se nebojte dát jim volnou ruku a nechte je, aby tyto věci vymýšlely samy. Mě samotnou překvapilo s jakými kreativními nápady přišly. V poslední řadě mě ještě napadá - zapojte děti do domácích prací - je to užitečné (pro Vás :) ) a naučí je to disciplíny.

Co Vám chybí nejvíce?

Jednoznačně kontakt s lidmi. I když trávím celé dny na telefonátech s kolegy a klienty, osobní kontakt je prostě osobní kontakt. Chybí mi "small-talks" před a po meetinzích, kdy se bavíme o každodeních věcech ze života a také týmový brainstorming, který je při osobním setkání mnohem efektivnější a zábavnější.


Užíváte si tuto situaci (domácí karanténu, práci z domu..), nebo byste se raději vrátila zpět do svého "stereotypu"?

Samozřejmě si některé aspekty užívám, ať už je to rodina nebo více času pro sebe, ale jak jsem již zmínila v předchozí otázce, chybí mi kontakt s lidmi. Před karanténou jsem byla zvyklá do kanceláře do Prahy dojíždět každý den a měla jsem zajetou svou rutinu. Teď když o tom celkově přemýšlím, tak už bych se nechtěla vrátit do mého "starého" stereotypu, ale uvažuji o kombinaci home officu a kanceláře. V kanceláři jsem přece jen trošku více produktivnější, ale home office párkrát do týdne by bylo hezké zpěstření. Takže to určitě zvážím :)


Vidíte na této situace nějaké výhody?

Určitě. Snažím se na všem hledat to pozitivní a v této době, kdy jsme obklopeni negativními zprávami, je to více než potřeba. Výhod je hned několik. Například si všímám, jak tato situace učí moje děti samostatnosti, ať už v péči o sebe, nebo co se týče školy. Užívám si samozřejmě čas strávený s rodinou a všechny aktivity, které spolu teď děláme a jindy na to čas nebyl. Konečně je také čas zapracovat na našem baráčku a zahrádce, takže se chystáme vymalovat celý dům - uvidíme, jak to půjde :)


Také se učím poznávat sama sebe a objevovat, co mi vyhovuje, co preferuji. Například jsem začala cvičit pilates doma, online, (dříve jsem dojížděla na lekce do Prahy) a zjistila jsem, že mi to vyhovuje mnohem více. Ušetřím spoustu času cestováním a zacvičím si hezky z pohodlí domova. Co se týče práce, naše večerní brainstormingy s týmem Conectia nám dávají příležitost vymýšlet novinky – rozšíření nabídky konzultací v různých HR systémech, virtuální leadership workshopy a zážitky pro tým. To vidím také jako velké plus.


A poslední věc, která mě napadá a které jsem si za poslední dny všimla je, že se všichni učíme respektovat navzájem a respektovat vlastní prostor a soukromí toho druhého. To je pro nás, jako rodinu, velmi osvěžující :)


Mockrát děkujeme Martině za rozhovor a doufáme, že Vám její rady pomohou :)


Pro více inspirace, napříjlad na téma jak vařit v karanténě, jak zabavit děti, nebo jak být produktivní navštivte náš blog - https://www.autentika.cz/blog



Vaše Autentika

66 views0 comments

S takzvaným home office se v aktuálním stavu setkalo mnoho z nás. Ačkoliv má práce z pohodlí domova hodně nesporných výhod, můžeme se setkat s jedním problémem a tím je ztráta soustředění a pokles produktivity. Jak se donutit fungovat někde, kde je postel, vana, pohodlnný gauč, spousta knížek, Netflix, HBO a narvaná lednička, protože právě dorazil Rohlík?


Přinášíme Vám dnes pár tipů, jak zůstat na produktivní vlně i při práci z domova.


Organizujte si svůj čas

Vzhledem k tomu, že pracujete z domova a jste tedy pány svého času, je zcela na Vás, zda budete pracovat ráno, odpoledne či večer. Snažte se nepodlehnout prokrastinaci a zorganizujte si dobře svůj čas pro práci. Začátkem pracovního týdne si rozepiště úkoly, které potřebujete udělat a držte se plánu. Budete potom vědět, kolik času musíte každý den práci vynaložit a předejdete tím čtvrtečnímu stresu z nestíhání a pracovním víkendům.


Mějte pravidelnou pracovní dobu.

Home office by měl ve své podstatě kopírovat Váš bežný kancelářský režim. Je dobré, aby Vaši kolegové a případně klienti věděli, kdy Vás mohou zastihnout. Nezapomínejte ovšem, že to, že pracujete z domova a tím pádem máte mobil i notebook stále u sebe, neznamená, že musíte být k dispozici 24 hodin denně. Pokud byste pracovali ve firmě, kde byste měli přístup k firemním emailům pouze z kanceláře, také byste tam nejezdili v deset večer, abyste se podívali na mail. Vymezte si tedy i čas, kdy k dispozici nebudete.


Vytvořte si vhodné pracovní místo

Pracovat z postele i gauče je jistě fajn, ale záda Vám za to z dlouhodobého hlediska nepoděkují. Vytvořte si proto "základnu", kde budete moct pracovat více civilizovaněji. Může se jednat o stůl v rohu místnosti, nebo klidně místnost celou, pokud na to máte prostor. Hlavním cílem je, abyste se ve své "kanceláři" cítili příjemně a pohodlně. Snažte se svoji pracovní plochu udržovat čistou a bez rušivých elementů.


Dělejte si pravidelné pauzy

Stejně jako v kanceláři i doma si dopřávejte pravidelné pauzy. Jděte si uvařit kávu, připravit svačinu, protáhněte se nebo si dejte krátkou procházku v přírodě. Práce Vám půjde hned lépe od ruky!


Změňte prostředí

Pokud z home office pracujete pravidelně, jistě víte, že sbalit notebook a vyrazit na chvilku pracovat mezi lidi do kavárny mnohokrát pomůže s demotivací. V aktuální situaci sice nemůžeme jentak odejít z domu, můžeme se ale na pár minut přesunout na zahradu, balkón nebo si na chvilku otevřít okno a pustit do bytu pár slunečních paprsků. Pokud přeci jen potřebujete k odvedení dobré práce cítit ruch okolí, zkuste například aplikaci Nozio, která zvládne imitovat deště či běžného kavárenského života.


Buďte zodpovědní

Práce z domova je o důveře a spolehlivosti. To platí jak pro zaměstnance, tak pro zaměstnavatele. Neodkládejte termíny, věnujte se zadané práci poctivě a vymezte jí dostatek času na provedení. Pokud máte pocit, že nejste soustředění a stále odbíháte s pozorností jinam, existuje spousta aplikací, které Vám pomohou. Jednou z nich je například SelfControl, která Vám na zvolenou dobu zakáže vybrané aplikace a stránky, takže se můžete plně soustředit na svou práci.


A jaké máte vychytávky Vy?

Vaše Autentika :)






















9 views0 comments
Blog: Blog2
Blog: Instagram
bottom of page